slide-2feca5b
slide-bf59234
slide-0172a9f

عنوان:

پروژه تولید همزمان پروپیلن و ایزوبوتن در واحد MTBE

کارفرما:

شركت پتروشيمي کیمیا – بندر امام

فعالیت‌های اجرایی طرح:

هدف از انجام این پروژه مطالعه و ارائه طرح تولید همزمان دو محصول ایزوبوتن و پروپیلن در بخش 200 واحد MTBE مجتمع کیمیا است. این واحد جهت دی‌هیدروژناسیون 98 هزارتن خوراک ایزوبوتان طراحی شده است و وظیفه بخش 200 در این واحد، دی‌هیدروژناسیون ایزوبوتان و تولید ایزوبوتن می‌باشد. با اجرای این طرح می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت راکتورهای تولید ایزوبوتن به طور همزمان محصول مهم پروپیلن نیز تولید نمود تا مشکلات ناشی از کمبود پروپیلن در این مجتمع رفع شود. مطالعات انجام یافته در این پروژه شامل:

فاز نخست: انجام مطالعات تئوری و آزمایشگاهی بر روی سینتیک واکنش‌های مربوط به این فرآیند و ارائه مدل سینتیکی و تاثیر برهمکنش پارامترهای مختلف عملیاتی بر روی تولید محصولات، طراحی و اجرای واحد پیشتاز جهت انجام مطالعات در مقیاس پایلوت، با استفاده از کاتالیست DP-803

فاز دوم: مطالعات امکان‌سنجی تولید همزمان هر دو محصول و بررسی تبعات ناشی از اصلاحات جدید در فرآیند MTBE، برآورد تاثیر تغییر خوراک و محصولات بر روی کلیه بخش‌های فرآیندی این واحد و تبعات ناشی از اصلاحات مقتضی بر روی کلیه تجهیزات شامل دستگاه‌های اصلی، ادوات ابزار دقیق و سرویس‌های جانبی و در پایان، ارائه شرایط عملیاتی جدید و اصلاحات احتمالی مورد نیاز بر روی تجهیزات.